„Energia naprawdę” to ogólnopolska kampania organizowana przez Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych.
Jej główne cele to:
- Walka z nieprawdziwymi informacjami dotyczącymi cen energii i ciepła oraz funkcjonowania całego sektora energetyki i ciepłownictwa
- Doraźne reagowanie na fake newsy pojawiające się w internecie, mediach tradycyjnych i dyskusji publicznej
- Dostarczanie merytorycznej wiedzy, a tym samym zwiększanie społecznej świadomości na temat funkcjonowania energetyki i ciepłownictwa
- Edukowanie Polaków o transformacji energetycznej, dekarbonizacji, kierunkach zmian w sektorze
Fake newsy to dziś zjawisko powszechne i bardzo niebezpieczne – błyskawicznie rozprzestrzeniają się w tzw. dyskusji społecznej za pośrednictwem internetu i pozostałych mediów. Walka z nieprawdziwymi informacjami odgrywa we współczesnym świecie kluczową rolę, bo wpływają one na opinię publiczną i często powodują problemy w poprawnym funkcjonowaniu gospodarki, w tym tak kluczowych jej gałęzi jak energetyka.
W tzw. dyskusji społecznej często można spotkać się z fake newsami dotyczącymi m.in. cen energii w Polsce, transformacji energetycznej, której celem jest przejście na mniej i zero emisyjne technologie produkcji energii, a także rzekomego negatywnego wpływu odnawialnych źródeł energii na środowisko czy bezpieczeństwo osób mieszkających w pobliżu np. turbin wiatrowych.
W odpowiedzi na zagrożenie mnożącymi się fałszywymi informacjami dotyczącymi rynku energii Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych zainicjowało ogólnopolską kampanię edukacyjną „Energia naprawdę”. Jej celem jest przede wszystkim walka z fake newsami i zwiększanie poziomu wiedzy społecznej na temat funkcjonowania elektroenergetyki i ciepłownictwa.
Kampania „Energia naprawdę” jest odpowiedzią na ilość pojawiających się nieprawdziwych informacji na temat energetyki, transformacji sektora, kwestii cen energii i ciepła. Stanowi reakcję na sygnalizowaną przez Polaków potrzebę wiedzy i rosnący poziom zainteresowania tematyką energetyczną. Wśród głównych założeń akcji jest przede wszystkim kwestia edukacji i dostarczenia Polakom pigułki merytorycznej wiedzy, która w przystępny sposób tłumaczy trudne i często podatne na przekłamania kwestie.
Jaki wygląda poziom wiedzy Polaków dotyczący funkcjonowania rynku energetyki i ciepłownictwa? Czy konsumenci wiedzą, na czym polegają główne założenia transformacji energetycznej i potrafią wymienić Odnawialne Źródła Energii? Wreszcie, czy ich zdaniem przechodzenie na nisko i zeroemisyjna produkcję energii elektrycznej to działanie proekologiczne realnie wpływające na zmiany klimatyczne?
O te i inne kwestie dotyczące sektora energii i ciepła zapytaliśmy Polaków w ramach badania opinii publicznej zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie organizatora kampanii – Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych. Zapraszamy do lektury raportu podsumowującego i omawiające kluczowe wnioski.
Pobierz | Raport dotyczący dezinformacji w Internecie
Pobierz | Raport ARC Rynek i Opinia na temat wiedzy Polaków dotyczącej transformacji energetycznej
Partnerami kampanii są: