Podczas konferencji prasowej zorganizowanej w trakcie Krynica Forum 2023, zainaugurowano kampanię „Energia naprawdę”. Inicjatywa Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych (PTEZ) stanowi odpowiedź na falę dezinformacji, dotyczącej sektora energetycznego. Kampania, ma także zwiększyć wiedzę Polaków na temat funkcjonowania energetyki i ciepłownictwa w naszym kraju.
– Nie możemy pozwolić, żeby fala nieprawdziwych informacji dotyczących. funkcjonowania rynku energii, transformacji sektora, cen energii i ciepła pozostała bez naszej merytorycznej odpowiedzi – podkreśla Przemysław Kołodziejak, wiceprezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej i przewodniczący Rady Kampanii. – PTEZ będzie reagować na fake newsy pojawiające się w przestrzeni publicznej, przekazując merytoryczne, ale podane w przystępny sposób informacje i podnosząc w ten sposób stan wiedzy odbiorców oraz ułatwiając im samodzielną weryfikację informacji, jakie trafiają do przestrzeni publicznej.
Na zlecenie Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych przeprowadzone zostały dwa badania. Apostołowie Opinii zrealizowali badanie Internetu, obejmujące główne obszary tematyczne związane z branżą energetyczną, w których występują określone narracje dezinformujące.
Przeanalizowano łącznie 2,5 mln wzmianek, 21,8 mln interakcji oraz 3,51 mld kontaktów z informacją na temat sektora energetycznego. Ponad 0,5 mln przebadanych wpisów, w jakimś stopniu powielało nieprawdę i fake newsy.
Z danych zaprezentowanych podczas briefingu prasowego w trakcie Krynica Forum 2023, wskazano, że dzienny zasięg internetowych publikacji na temat energetyki to około 14,5 mln potencjalnych kontaktów z tego typu treściami. PTEZ podkreśla, że co drugi Polak przebywający w sieci napotykał treść związaną z sektorem energetycznym.
– W pierwszej połowie 2023 r. każdego dnia co drugi Polak spotykał się w sieci z treściami dotyczącymi sektora energetycznego. Z raportu przygotowanego na zlecenie PTEZ wynika, że 500 tys. przebadanych wpisów z tego typu informacjami powielało nieprawdę i fake newsy – zaznacza Dorota Jeziorowska, dyrektor Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych. – Jednym z najczęściej powielanych wątków jest przedstawianie mapek pokazujących ceny energii elektrycznej na rynku SPOT mających obrazować rzekome obciążenie Polaków kosztami zakupu energii, chociaż mamy w Polsce jedne z najniższych cen energii dla gospodarstw domowych w odniesieniu do państw UE – dodaje Jeziorowska.
W ramach kampanii „Energia naprawdę” PTEZ będzie współpracować z inicjatywą PAP FakeHunter. Internautom udostępniony zostanie mechanizm, w którym każdy będzie mógł zgłosić fake newsa, który następnie zostanie poddany weryfikacji. Głównymi partnerami merytorycznymi inicjatywy są również Agencja Rynku Energii oraz PKEE (Polski Komitet Energii Elektrycznej).
Aktualny stan wiedzy Polek i Polaków na temat sektora energetycznego zdiagnozowano natomiast w badaniu społecznym, przeprowadzonym przez ARC Rynek i Opinia.
Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia jedynie 1/4 Polaków potrafi odpowiedzieć na pytanie czym jest pakiet Fit for 55. Osoby, które wiedzą czym ten pakiet jest, najczęściej kojarzą go z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych lub z zamianą paliw kopalnych na odnawialne źródła energii. 1/4 badanych nie wie, jakie są główne źródła energii w Polsce. 34% respondentów nie jest w stanie określić, ile energii elektrycznej zużywa rocznie średnio gospodarstwo domowe.
– Dezinformacja zakorzeniła się we współczesnym środowisku informacyjnym na dobre. Sytuacja ta jest skrzętnie wykorzystywana przez państwa nieprzyjazne lub wrogie ośrodki wpływu – z pomocą fałszywych kont oraz mechanizmów automatyzacji publikowania treści (tzw. botów). Dlatego konieczne jest działanie i edukacja na temat funkcjonowania i transformacji sektora energetycznego – podkreśla Jeziorowska.
W trakcie kampanii PTEZ będzie weryfikować informacje i wskazywać: manipulacje, niedopowiedzenia, uproszczenia czy fake newsy. Repozytorium merytorycznej wiedzy stanowi strona internetowa www.energianaprawde.pl.
20 września w Warszawie, w Centrum Prasowym PAP przy ul. Brackiej PTEZ przedstawi szczegółowe wyniki badań ARC Rynek i Opinia oraz badania Internetu Apostołów Opinii oraz więcej szczegółów dotyczących kampanii „Energia naprawdę”.